tisdag 28 december 2010

vallmo

lukten av döende plantor och damm fyller hela vinden
döda fjärilar på parkettgolvet och flugor sover i spetsgardinen
jag vaknar upp på vinden, långt ovanför vinterasfalten
min syster sover ännu och jag stirrar på döda djur i fönstret och på skogen
hela huset är täckt med en tunn hinna damm och socker
det luktar pensionär och snabbkaffe
jag skrapar med skeden mot det dyra porslinet och farfar tittar upp ur tidningen på mig
jag går genom gammliaskogen, under grantoppar som avmätt hostar snöliknande pulver
tänker på ett sommarstockholm, randiga lakan, bruna axlar och blickar som knivar mot strupen

jag väcker min syster på vinden och vi diskuterar flugornas vinterdvala och jag somnar på golvet
jag sover och i sömnen andas jag in pulvret från fjärilarnas vingar

rip her to shreds.

Inga kommentarer: