tisdag 29 november 2016

du stod i hallen och jag kände igen ditt ansikte. lite som när man känner igen någon på stan man sett på tv. jag kände igen ditt ansikte men du var förändrad. du var någon annan nu. du vet inte hur du ska bete dig. hur kan du inte veta hur du ska bete dig? jag vill bara att du ska vara som vanligt. jag vill att allting ska vara som vanligt.
att du ringer på porttelefonen och jag svarar med någon konstig dialekt, låtsas vara någon annan. du ringer inte på dörren utan går bara in och jag gå till hallen och pussar på dig under tiden du hänger av dig ytterkläderna. jag har lagat mat. vi häller upp rödvin i glaset, äter pasta och du berättar om någon gubbe som hade hicka på tåget hela vägen hit. och när vi senare möter upp några på en bar beställer vi in öl och alla pratar och skrattar och vår blick möts över bordet. när vi ligger i min säng och ska sova tittar du på mig med lite berusad blick och säger att du är kär nu. nu är du faktiskt kär.
men nu är ingenting som vanligt. jag säger snälla du kan du inte bara ge mig en kram. du drar mig intill dig och jag borrar in ansiktet i ditt bröst. du sätter dig vid bordet. höger sida. det är din sida vid bordet. jag har köpt rödvin i förebyggande syfte. vi pratar trivialiteter. en dokumentär jag sett på svt och du frågar hur det går för mig i skolan. vi tömmer våra glas och fyller på. du har klippt håret. jag tänker på att du klippt håret. jag blir ledsen över att du inte berättat för mig att du varit hos frisören för det skulle du gjort om allting var som vanligt. efter en och en halv flaska vin är vi slut. finito. jag gråter och du torkar bort min mascara och hämtar fler näsdukar. det rasar. allting rasar samman lavinartat och jag har ingenting att greppa tag i så jag kippar efter luft. du kramar mig så hårt och säger fan jag gör säkert mitt livs största misstag nu. du går ut ur min lägenhet för vad som kan vara sista gången och jag följer dig till hållplatsen. det går för fort. allting har gått för fort. det har ju knappt ens hunnit börja och nu ska det ta slut. spårvagn 6 mot kortedala kommer om 1 minut.

Inga kommentarer: